Kundeoplevelsen

Brugeroplevelse, Brugerinterface og Kundeoplevelse forkortet UX/UI/CXBrugeroplevelse, Brugerinterface og Kundeoplevelse (Forkortet UX/UI/CX), er alle vigtige elementer i opbygningen af en hjemmesideløsning. Kundeoplevelsen omhandler endvidere den om måde man generelt driver sin forretning, eller forening på.

Simpelthen sagt. UI er bruger interface og hvordan tingene ser ud. UX er brugeroplevelsen og hvordan tingene virker. UX er en proces, mens brugergrænsefladen er en leverance.

CX er kundeoplevelsen, der går ud over selve hjemmesiden, men som skal kunne aflæses af brugeren.

Brugeroplevelsen (UX)

Målet her er at skabe smertefrie og gode brugeroplevelser, så det tydeligt fremgår hvad der er formålet med hjemmesiden, og hvordan man kommer i mål med det man søger.

Det handler meget om en let tilgængelig brugbarhed for den besøgende, samt en god definition på målgrupperne, så de nemt bliver guidet den rigtige vej.

Desuden skal der være konsistens i indholdet, og det skal stå helt skarpt. Uoverensstemmelser skaber forvirring for brugeren.

Det skal være enkelt og overskueligt, og alt det du tilbyder skal der ikke gøres detaljeret rede for på forsiden. Forsiden skal afspejle brugernes behov, så de let og elegant guides hen til de rette informationer.

Bruger interface (UI)

Målet er at skabe en brugergrænseflade, der er engagerende, smuk og understøtter noget følelsesmæssigt hos brugeren, så dine produkter, eller ydelser gøres attraktive, indbydende og let tilgængelige.

Brugergrænsefladen en kombination af indhold (dokumenter, tekster, billeder, videoer osv.), Formularer (knapper, etiketter, tekstfelter, afkrydsningsfelter, drop-down lister, grafisk design osv.), inklusiv en god understøttelse af brugerens adfærd (UX).

Fordelene ved at have et godt designet produkt er, at du får en bedre brugerinteraktion.

Kundeoplevelsen (CX)

Er et produkt af en interaktion mellem en leverandør og en kunde i løbet af deres forhold. Hjemmesiden er kun et af midlerne hertil. Den skal afspejle den øvrige kundeservice der kan forventes i værdikæden. Er brugeroplevelsen og -grænsefladen samtidig i top, går det hele op i en højere enhed.

I det nedenstående er der taget udgangspunkt i kunden ved Fronto.dk, men der kan drages paralleller til de overvejelser der skal indtænkes i hjemmesiden for kundens kundegruppe.

Interaktion med Fronto.dk’s kunder består af tre dele:
1. Kundens rejse fra behovet for en hjemmeside erkendes, til langt ind i driftsfasen.
2. De berøringspunkter, kunden interagerer med, før, under og efter leverancen af den færdige hjemmeside.
3. De miljøer, kunden oplever (herunder digitalt miljø) på rejsen mod målet med hjemmeside løsningen.

En god kundeoplevelse betyder, at kundens oplevelse, under alle kontaktpunkter og på den færdige leverance, matcher forventningerne.

Kundeoplevelse indebærer kundeinddragelse på alle niveauer, både i direkte og indirekte kontakt med en leverandøren.

Kundeoplevelsen omfatter naturligvis alle aspekter af leverancen. Kvaliteten af ​​kundeservice, selvfølgelig, men også design, sikkerhed og support, priser, samt brugervenlighed og pålidelighed.

Alle begivenheder oplevet af kunder før og efter et køb er en del af kundeoplevelsen.

Kontakt for yderligere info